بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تقسیم بندی کلمات کلیدی سئو

تقسیم بندی کلمات کلیدی سئو


خب، بهتر است از همین ابتدا بدانید که بدون کلمات کلیدی سئو، استراتژی محتوایی و بهینه‌سازی وب‌سایت‌تان راه به جایی نخواهد برد. از هر نظر که فکرش را بکنید، کلمات کلیدی برای موفقیت یک وب‌سایت لازم و ضروری هستند. کلمات کلیدی نقش مهمی در لینک بیلدینگ، جذب ترافیک و افزایش فروش آنلاین وب‌سایت‌ها ایفا می‌کنند. درست است که شما می‌توانید هر عبارتی را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کنید، اما مطمئن باشید برای انتخاب کلمات کلیدی باید استراتژی هدفمندی را پیش بگیرید.


کلمات کلیدی سئو به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

به طور کلی می‌توان گفت کلمات کلیدی سئو به دو دسته User Intent و Search Volume تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک، زیر مجموعه‌های خاص خود را دارند. معیار تقسیم‌بندی کلمات کلیدی سئو در این دسته‌بندی بر اساس مفاهیم مورد نظر کاربران موتورهای جستجو و تعداد دفعات جستجوی کلمات است.


تقسیم‌بندی کلمات کلیدی بر اساس User Intent

کلمات کلیدی User Intent، در حقیقت بیانگر قصد و نیّت کاربران از جستجو در اینترنت است. همان‌گونه که می‌دانیم کاربران با اهداف متنوعی به وب‌سایت‌ها سر می‌زنند. عده‌ای برای خواندن اخبار روزانه و عده‌ای برای دریافت یک سرویس یا محصول؛ برخی برای یادگیری دستور پخت یک غذا و بعضی دیگر برای وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که همه کاربران تقریباً سه هدف کلی برای جستجو در اینترنت دارند که این اهداف در قالب سه نوع کوئری جستجو User Intent نمایان می‌شود.


 1. کلمات کلیدی Informational

کاربران از این نوع کلمات کلیدی برای یافتن اطلاعات استفاده می‌کنند. برای مثال کوئری‌های جستجوی آب و هوای تهران در هفته آینده، نحوه پرورش کاکتوس یا آموزش پخت فسنجان همگی از این دسته‌اند. در این شیوه از جستجو، جنبه‌های مالی به طور مستقیم هدف قرار نمی‌گیرد و کاربران تنها به دنبال افزایش دانش و اطلاعات خود درباره یک زمینه هستند.


3. کلمات کلیدی Navigationalکاربران معمولاً با هدف انتقال به یک وب‌سایت خاص، کلمات کلیدی Navigational را در گوگل جستجو می‌کنند. استفاده از این نوع کلمات کلیدی زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر می‌خواهد به وب‌سایت خاصی مراجعه کند، اما دامنه آن سایت را نمی‌داند. برای مثال کوئری‌های جستجویی مانند دیجی کالا، فیسبوک، توئیتر و آمازون از جمله کلمات کلیدی Navigational هستند. در نتیجه کاربران با کلیک بر روی اولین لینک حاصل از جستجو به مقصود خود می‌رسند.

تقسیم‌بندی کلمات کلیدی بر اساس Search volume

معیار این نوع تقسیم‌بندی کلمات کلیدی سئو  تعداد جستجوی آن‌ها توسط کاربران موتورهای جستجو است؛ و نه قصد و نیّت کاربران. کلمات کلیدی بر حسب Search Volume به سه دسته تقسیم می‌شوند.

1. کلمات کلیدی اصلی یا Headاین دسته از کلمات کلیدی، کلمات و عبارات اصلی و کوتاهی هستند که به طور گسترده در اینترنت جستجو می‌شوند. این نوع از کلمات کلیدی معمولاً نشانگر یک دسته بندی خاص یا مفهوم کلی هستند. برای مثال کلماتی مانند موبایل، خانه، طراحی سایت، کامپیوتر و خودرو از این دست از کلمات کلیدی هستند.

از آنجایی که جستجوی این نوع کلمات کلیدی جستجوی زیادی دارند، قرار گرفتن در رتبه‌های اول در نتایج جستجو برای آنها بسیار دشوار است. همچنین، مشکلی که در این نوع کلمات کلیدی وجود دارد این است که قصد و نیت کاربران در آن مشخص نیست. برای مثال وقتی فردی در گوگل کلمه موبایل را جستجو می‌کند، مشخص نیست که به دنبال خرید موبایل است یا به دنبال نرم افزاری خاص برای موبایل. با این حال با استفاده از این کلمات کلیدی می‌توانیم متوجه شویم که چه مفاهیمی یا موضوعاتی نزد کاربران اینترنت محبوبیت دارد.


2. کلمات کلیدی عبارتی یا Middle Tail

این نوع کلمات کلیدی سئو، نتایج مشخص‌تری را نسبت به کلمات کلیدی Head به نمایش می‌گذارد. با این وجود همچنان این کلمات کُلی و کمی نامفهوم هستند. در این شیوه جستجوی کاربران اهداف معین‌تری دارند، اما به دنبال بهترین پیشنهاد از جانب موتورهای جستجو هستند و خود ایده خاصی ندارند. برای مثال کلمات کلیدی «موبایل سامسونگ»، «هتل ارزان» یا «خرید خودرو» جزو کلمات کلیدی Middle Tail هستند.

3. کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail

کلمات کلیدی طولانی راه موفقیت وب‌سایت‌های پرترافیک هستند. کلمات کلیدی Long-Tail می‌توانند بیش از 70% ترافیک وب‌سایت شما را پوشش دهند. این در حالی است که عرصه رقابت در کلمات کلیدی Long Tail به مراتب کمتر از دیگر انواع کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی طولانی معمولاً از ترکیب سه یا چهار کلمه ساخته می‌شوند و کاربرانی که از آنها استفاده می‌کنند به دنبال محصول یا موضوعی خاص با مشخصات واضح هستند. برای مثال کلمات کلیدی «خرید بلیت ارزان هواپیمای تهران-مشهد»، «دانلود اپلیکیشن اسنپ برای اندروید و کفش ورزشی نایک مردانه قرمز»، همگی از جمله عبارات کلیدی Long Tail هستند که به نتایج نسبتاً معینی می‌رسند.


کلمات کلیدی Market-Defining

کلمات کلیدی معرف بازار یا اصطلاحاً Market-defining رایج‌ترین و نزدیک‌ترین عباراتی هستند که در زمان معرفی کسب‌و‌کار شما به ذهن مخاطبان می‌رسند. این نوع کلمات کلیدی سئو دقیقا همان عباراتی هستند که هنگام راه‌اندازی کمپین سئو به ذهن شما هم سرازیر می‌شود. کلمات کلیدی Market-Defining عمدتاً کلی و عمومی هستند و رتبه گیری برای آن‌ها در نتایج جستجو بسیار دشوار است، اما نباید ذره‌ای از اهمیت آن‌ها غافل شد زیرا دقیقاً کلماتی هستند که نوع کسب‌و‌کار شما را به مخاطبان معرفی می‌کنند.

برای فهم این مطلب تصور کنید که وب‌سایتی با محوریت فروش لوازم غواصی دارید. اگر قرار باشد از کلمات کلیدی معرف بازار یا Market-defining در محتوای وب‌سایت خود استفاده کنید، احتمالاً فهرستی مشابه موارد زیر را انتخاب می‌کنید:

  • تجهیزات غواصی
  • تجهیزات غواصی در شب
  • غواصی کردن و ...

برای یافتن کلمات مناسب تنها کافی است که به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • کسب و کار من با چه کلماتی خود را معرفی می‌کند؟
  • مخاطبان هدف با چه عباراتی کسب‌و‌کار من را به بکدیگر معرفی می‌کنند؟


کلمات کلیدی Customer-Defining

کلمات کلیدی معرف مشتری یا اصطلاحاً Customer-Defining واژه‌ها و عباراتی هستند که مخاطبان یا مشتریان شما به‌وسیله آن‌ها خودشان را معرفی می‌کنند. این دسته از کلمات دومین گروه پراستفاده در میان مخاطبان شما هستند. در هنگام انتخاب این کلمات لازم است به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • مخاطبان شما خود را با چه عنوانی معرفی می‌کنند؟
  • شما یا دیگران آنها را چگونه توصیف می‌کنید؟

دلیل اهمیت این کلمات کلیدی Customer-Defining این است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مخاطبان اصلی خود یا افرادی که به نوعی کسب‌و‌کارشان با شما ارتباط دارد را شناسایی کنید و بر اساس اطلاعات به دست آمده با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. برای مثال اگر وب‌سایتی با محوریت فروش کتب و جزوات درسی دارید، احتمالاً بخشی از مخاطبان شما با عباراتی مانند دانش‌آموز سال سوم، دانشجوی ترم اول، داوطلب کنکور و پشت‌کنکوری به جستجو می‌پردازند.

به خاطر داشته باشید که سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت تنها برای قرار گرفتن در نتایج اولیه جستجو نیست. سئو، نوعی ارتباط است. با استفاده از این نوع کلمات کلیدی می‌توانید افرادی را پیدا کنید که مشتاق به استفاده از محصولات‌تان هستند.


کلمات کلیدی Product-Defining

کلمات کلیدی Product-Defining یا به اصطلاح کلمات کلیدی معرف کالا، عباراتی هستند که محصولات شما را معرفی می‌کنند؛ یعنی دقیقاً عباراتی که خریداران به دنبال آنها می‌گردند. توجه داشته باشید در زمان استفاده از این نوع کلمات حتماً دقیق باشید. برای مثال اگر صاحب یک فروشگاه کامپیوتر، لپ‌تاپ و لوازم جانبی هستی، در کنار نام محصولات خود حتماً برند تجاری آن‌ها را نیز درج کنید. برای مثال لپ‌تاپ Dell یا لپ‌تاپ Microsoft Surface و ... . استفاده از این کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا فرصت بیشتری برای دیده شدن در لیست نتایج جستجو و افزایش نرخ تبدیل وب‌سایت خود به دست آورید.

کلمات کلیدی Product-Defining می‌توانند شما را به طور مستقیم به هدف برساند و تنها باید یک نامِ مفهوم و مشخص داشته باشند. به این ترتیب یا شما را به واسطه فروش محصول به هدف می‌رسانند یا به علت عدم رضایت مشتریان از کیفیت یا قیمت محصولات به فروش منجر نمی‌شوند. این کلمات کلیدی سئو برای استفاده در داخل سایت و محتوای وبلاگ‌تان فوق‌العاده هستند.


کلمات کلیدی Industry Thought Leaders

اسامی رهبران حوزه‌های مختلف کسب و کار، همواره مورد توجه کاربران قرار دارد. منظور از رهبران، کسانی است که در حوزه‌ی فعالیت شما معروف و قابل‌احترام هستند. گرچه شما چندان نمی‌توانید از این کلمات در سرفصل مطالب خود استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که این کلمات هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شوند و هیچ‌گاه همانند محصولات تکنولوژی نسخه‌ای جدیدتر از آن وارد بازار نمی‌شود. بنابراین اگر در مطالب خود به ندرت از این اسامی استفاده می‌کنید، مطمئن باشید که مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

با این حال سؤال اینجاست که چگونه از این اسامی و کلمات کلیدی سئو برای ارتقا و بهینه‌سازی وب‌سایت خود استفاده کنید؟ با انجام مصاحبه و گفتگو با این افراد می‌توانید ترافیک بسیاری از کاربران را به وب‌سایت خود هدایت کنید. همچنین، اگر شناخت کافی از آنها ندارید می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر کمک بگیرید.

ارتباط با این افراد در شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌های مفید برای ایجاد یک گفتگوی دو نفره است که هم موجب افزایش سطح دانش و اطلاعات تخصصی شما می‌شوند و هم ارزش وب‌سایت شما را به رخ رقیبان می‌کشد.


کلمات کلیدی Competing Company Names

نام شرکت‌ها و کمپانی‌های رقیب یا به اصطلاح Competing Company Names همانند اسامی رهبران فکری صنایع چندان نمی‌توانند برای سئو درون سایت مورد استفاده قرار گیرند. با استفاده از این کلمات کلیدی سئو در اخبار، وبلاگ‌های خبری و گروه‌های مختلف می‌توانید از میزان محبوبیت و تصور مخاطبان از رقبای خود به‌خوبی آگاه شوید. همچنین با جستجوی نام آنها می‌توانید به اخبار رقبا سرک بکشید و موقعیت و میزان پیشرفت خود را با آنها مقایسه کنید.

کلمات کلیدی Related Vertical

کلمات کلیدی مرتبط و هم‌گروه به مجموعه کلماتی که به کسب و کار شما مرتبط هستند گفته می‌شود. این کلمات دسته‌بندی مشخصی ندارند و می‌توانند به تولیدکنندگان یا مشتریان ارتباط داشته باشند؛ اما استفاده از این مجموعه کلمات کلیدی سئو چه سودی برای شما خواهد داشت؟

پاسخ ساده است، مخاطبان هدف شما اگرچه شبیه به هم فکر می‌کنند، اما برای رسیدن به مقصود خود از کلمات مختلفی استفاده می‌کنند. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و هم‌گروه همانند چیدن تخم‌مرغ‌ها در سبدهای مختلف موجب می‌شود ترافیک خوبی از گروه‌های فکری و سطوح مختلف علمی دریافت کرده و مانند یک زنبور عسل در همه جا گرده‌افشانی کنید. به بیان ساده‌تر با پوشش دادن انواع کلمات مرتبط با کسب و کار خود می‌توانید گستره مخاطبین خود را افزایش دهید.

برای مثال هنگامی که یک وب‌سایت با محوریت آموزش تولید محتوا دارید می‌توانید عبارات زیر را به‌عنوان کلمات کلیدی سئو انتخاب نمایید:

  • آموزش تولید محتوا
  • کلمات کلیدی
  • کلمات کلیدی سئو
  • آموزش سئو
  • کپی رایتینگ
  • آموزش لینک بیلدینگ
  • و ...

کلمات کلیدی Geo Targeting

کلمات کلیدی متناسب با موقعیت جغرافیایی یا به اصطلاح Geo Targeting راه‌حلی مناسب برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها و رشد سریع کسب و کارهای محلی است. استفاده از این کلمات نه تنها می‌تواند ترافیک وب‌سایت شما را افزایش دهد، بلکه باعث می‌شود تا برخی از بازدیدکنندگان به عنوان مشتری واقعی روانه محل کسب و کار شما شوند. برای مثال هنگامی که درباره گردشگری در کیش به تولید محتوا می‌پردازید کلماتی مانند موج‌سواری در ساحل کیش، سواحل مرجانی کیش، غواصی در آب‌های کیش، بازی‌های آبی جزیره کیش و ... هم ترافیک علاقمندان به گردشگری را روانه وب‌سایت شما می‌کند و هم برخی از مسافران را به هتل‌ها، بازی‌های آبی و مراکز تفریحی و تجاری طرف قرارداد شما می‌کشاند.

علاوه بر این، امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با راه‌اندازی وب‌سایت‌های تخصصی به انتشار مطالبی برای معرفی محصولات و فروشگاه‌های محلی خود می‌پردازند و کاربران در حالی که به دنبال فواید مواد غذایی، تنوع محصولات بهداشتی و ... هستند با مطالبی مواجه می‌شوند که در کنار ارائه اطلاعات مفید، به معرفی شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای و محصولات آنها پرداخته‌اند.


و اما نتیجه‌گیری!

همانطور که گفتیم سئو تنها راهکاری برای سازگاری با موتورهای جستجو نیست، بلکه شیوه‌ای برای ایجاد بهترین تعامل با مشتریان و مخاطبان است. زمانی که صحبت از بررسی و تحقیق کلمات کلیدی به میان می‌آید، بهترین نصیحتی که وجود دارد این است که صبور باشید و هیچ وقت از تحقیق کردن دست نکشید. هرچه بیشتر جستجو کنید، کلمات کلیدی بهتری خواهید یافت.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده