مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» وب ویتال چیست؟

وب ویتال چیست؟

بهینه سازی کیفیت تجربه کاربری، کلید موفقیت شما در طولانی مدت برای داشتن هر نوع سایتی در اینترنت است، پس اگر صاحب یک کسب و کار، مارکتر ( فروشنده) و یا یک توسعه دهنده در دنیای وب هستید، شک نکنید این مقاله که توضیحی کامل از وب ویتال است می تواند برای شما مفید باشد.

وب ویتال ابتکاری دیگر از گوگل

وب ویتال یکی دیگر از ابتکار های گوگل است که یک راهنمای یک پارچه در خصوص سیگنال هایی است که وابسته به ارتقای کیفیت تجربه ی کاربری در وب است. گوگل در طی سالیان متوالی ناچار به فراهم آوردن ابزار های متنوع بود تا بتواند این امکان را فراهم سازد تا گزارش و مقیاسی از نحوه ی عملکرد خود در وب داشته باشید که البته توسعه دهندگان بسیاری به صورت مداوم از آن استفاده می کردند و در حال حاضر نیز استفاده می کنند.

مهم ترین هدف گوگل در معرفی وب ویتال ها

مهم ترین هدف گوگل در معرفی وب ویتال هامهم ترین هدف گوگل در معرفی وب ویتال ها

نحوه پین ​​کردن پست ها در اینستاگرام مطلب مرتبط نحوه پین ​​کردن پست ها در اینستاگرام
یکی از مهم ترین اهدافی که گوگل از معرفی وب ویتال داشت، این بود که صاحبان سایت ها بتوانند راحت تر به بهینه سازی سایت های خود بپردازند و بیشتر از همیشه سطح تجربه ی کاربری را ارتقاء دهند.

اهمیت در نظر گیری تجربه کاربری

امروزه برای اینکه سایتی موفق داشته باشید نیاز است تا فاکتور های زیادی را در نظر گیرید که یکی از مهم ترین این فاکتور ها بهینه سازی سرعت وب سایت می باشد که اصلا نمی توان از اهمیت آن غافل شد. برای روشن تر شدن اهمیت این موضوع، دانستن اعداد و ارقام های زیرخالی از لطف نخواهد بود.

می توان گفت که در حال حاضر سرعت لود در صفحه ی موبایل یک کاربر برای او ارزشی سه برابر شکل و یا ظاهر سایت و طراحی های موجود در آن دارد می توان گفت که:

  • در صورتی که سرعت لود بین 1 تا 3 ثانیه باشد بونس ریت شما تا 32 درصد افزایش خواهد داشت
  • در صورتی که سرعت لود بین 1 تا 5 ثانیه باشد بونس ریت شما تا 90 درصد افزایش خواهد داشت
  • در صورتی که سرعت لود بین 1 تا 6 ثانیه باشد بونس ریت شما تا 106 درصد افزایش خواهد داشت
  • در صورتی که سرعت لود بین 1 تا 10 ثانیه باشد بونس ریت شما تا 123 درصد افزایش خواهد داشت

هسته ی وب ویتال

هسته ی وب ویتال در واقع زیر مجموعه ای از وب ویتال می باشد که می توان آن را بر تمام صفحات وب به اجرا در آورد که خوشبختانه تمام صاحبان وب می توانند از آن به آسانی بهره گیرند.

سه بخش اصلی وب ویتال

سه بخش اصلی در وب ویتال وجود دارد هر کدام از آنها می تواند نمایشگر یک قطب مشخص از تجربه ی کاربری باشد که قابل اندازه گیری می باشد و اهمیت به آن برای شما بهبود سایتتان را به همراه خواهد داشت. هسته ی وب ویتال معرفی شده در سال 2020 سه بخش از تجربه ی کاربری را مورد بررسی قرار می دهد.

  1.  لودینگ
  2. تعامل
  3. ثبات بینایی

بخش های مختلف وب ویتال :

LCP معیاری برای اندازه گیری عملکرد بارگذاری سایتLCP معیاری برای اندازه گیری عملکرد بارگذاری سایت

  • LCP : که مخففی از عبارت Largest Contentful Paint می باشد و معیاری برای اندازه گیری عملکرد بارگذاری سایت می باشد. برای کسب رضایت کاربری در این بخش نیاز است تا سرعت لود صفحه از زمان باز شدن اولیه ی آن 2.5 ثانیه باشد.

FID معیاری می باشد برای اندازه گیری تعاملات در یک سایتFID معیاری می باشد برای اندازه گیری تعاملات در یک سایت

  • FID : که مخففی از عبارت First Input Delay است، معیاری می باشد برای اندازه گیری تعاملات در یک سایت. برای جلب رضایت کاربری در این محور نیاز است تا صفحات FID زمانی کمتر از 100 میلی ثانیه داشته باشند. با استفاده از این بخش شما به راحتی می توانید تاثیر اولیه ی سایتتان بر کاربر در مبحث تعاملات و هم چنین ریسپانسیو بودن را مورد بحث قرار دهید.

CLS معیاری برای اندازه گیری ثبات بیناییCLS معیاری برای اندازه گیری ثبات بینایی

  • CLS: که مخففی از عبارت Cumulative Layout Shift می باشد و معیاری برای اندازه گیری ثبات بینایی می باشد و برای جلب رضایت کاربری نیاز است تا CLS هر صفحه کمتر از 0.1 باشد.
  • layout shift score = impact fraction * distance fraction

 اندازه گیری معیار ها و تهیه ی گزارش در هسته ی وب ویتال

گوگل معتقد است که هسته ی وب ویتال، نسبت به سایت های با تجربه هم، بسیار سخت گیرانه عمل می کند. در نتیجه ابزار های متنوعی را به این منظور در نظر گرفت تا با استفاده از آنها بتوان به بهبود تجربه ی کاربری پرداخت.

معیار های مختلف در رابطه با تجربه ی کاربری چگونه سنجیده می شوند؟

به طور کلی تمامی معیار ها به دو صورت سنجیده می شوند:

1. In the lab

سنجیدن معیار هایی که سبب می شود تا بهبود تجربه ی کاربری را تجربه نماییم با استفاده از ابزار های شبیه سازی شده از یک صفحه ی لود در یک محیط و فضای استوار و کنترل شده

2. In the field

بررسی حقیقی یک کاربر در مقوله ی لود و تعامل یک صفحه به منظور ارتقای تجربه ی کاربری در سایت

ابزار های موجود در field برای ارزیابی سه وجه موجود در وب ویتال

ابزار های موجود در field برای ارزیابی سه قطب موجود در وب ویتالابزار های موجود در field برای ارزیابی سه قطب موجود در وب ویتال

  • Chrome User Experience Report
  • PageSpeed Insights
  • کنسول جستجویی Core Web Vitals report

ارزیابی هسته ی وب ویتال در جاوا اسکریپت و استفاده از کتابخانه ی آن

تمامی هسته ی وب ویتال ها می توانند با استفاده از web API های استاندارد در جاوا اسکریپت ارزیابی شوند.

راحت ترین راه برای ارزیابی این هسته ی وب ویتال، استفاده از کتابخانه ی جاوا اسکریپت web-vitals می باشد که با استفاده از API های وب، مانند تمام ابزار هایی که بالاتر به آنها اشاره کردیم مورد بررسی قرار می گیرند. با استفاده از کتابخانه ی وب ویتال، ارزیابی هر معیاری بسیار آسان می باشد.

import {getCLS, getFID, getLCP} from ‘web-vitals’;function sendToAnalytics(metric) {

const body = JSON.stringify(metric);

// Use `navigator.sendBeacon()` if available, falling back to `fetch()`.

(navigator.sendBeacon && navigator.sendBeacon(‘/analytics’, body)) ||

fetch(‘/analytics’, {body, method: ‘POST’, keepalive: true});

}getCLS(sendToAnalytics);

getFID(sendToAnalytics);

getLCP(sendToAnalytics);

استفاده از اکستنشن در کتابخانه ی وب ویتال

شما می توانید بدون اینکه حتی یک کد بنویسید گزارشی از هر وب ویتال داشته باشید و به راحتی از Web Vitals Chrome Extension استفاده نمایید. این اکستنشن با استفاده از کتابخانه ی وب ویتال تمام معیار ها را مورد سنجش قرار می دهد.

با استفاده از این اکستنشن شما به راحتی قادر خواهید بود تا درک بهتری از نحوه ی اجرا و عملکرد سایت خود و همچنین رقبای خود و وب سایت های بزرگ و موفق داشته باشید.

راهکاری برای توسعه دهندگان وب

توسعه دهندگان وب که ترجیح می دهند از این معیار ها به صورت مستقیم با استفاده از API ها بهره گیرند می توانند به راهنما های معیار زیر مراجعه کنند و جزئیات مد نظر خود را مورد بررسی قرار دهند.

ابزار های موجود در Lab برای ارزیابی سه وجه وب ویتال

ابزار های موجود در Lab برای ارزیابی سه وجه  وب ویتالابزار های موجود در Lab برای ارزیابی سه وجه وب ویتال

از آنجایی که تمام معیار های موجود در وب ویتال مهم و حیاتی تلقی می شود در نتیجه اکثر آنها قابل ارزیابی در Lab هستند. استفاده از Lab بهترین راه برای ارزیابی نحوه ی عملکرد و امکانات موجود در سایت، قبل از اینکه برای کاربر به نمایش در آورده شود، می باشد.

ابزار های زیر می تواند برای ارزیابی هسته ی وب ویتال در فضای Lab مورد استفاده قرار گیرد:

آیا ارزیابی در Lab به کیفیت ارزیابی در field است ؟

با وجود اینکه با استفاده از هسته ی وب ویتال در فضای Lab می توان نتایج و ارزیابی های متعدد و کاربردی داشت اما باید دانست که این ارزیابی هیچ گاه نمی توانند جای ارزیابی وب ویتال در فضا و یا پلتفرم field را بگیرد.

عوامل موثر در امتیاز وب ویتال یک سایت

باید دانست که متاسفانه ی نحوه ی اجرای هر سایت به صورت مستقیم به نوع دستگاهی که فرد با آن در حال بازدید سایت است و نوع اینترنت کاربر ارتباط دارد در نتیجه می توان گفت که امتیاز یک وب ویتال می تواند تحت تاثیر تعاملات کاربر باشد.

پیشنهاد هایی برای ارتقای امتیاز شما

هرگاه از وب ویتال استفاده نمودید و نواحی که برای پیشرفت می توانید در آن مانور دهید را یافتید گام بعدی بهینه سازی می باشد.

راهنمای زیر توصیه هایی خاص، برای چگونگی بهینه سازی صفحات خود برای هر یک از ویتال های هسته اصلی ارائه می دهند:

وب ویتال های دیگر

با اینکه هسته ی وب ویتال، موشکافانه ترین ابزار برای بررسی معیار ها و درک آنها و در نهایت بهبود تجربه ی کاربری می باشد اما باید دانست که وب ویتال های دیگری هم در این راستا وجود دارند که در ادامه آنها را بر خواهیم شمرد.

این وب ویتال های متنوع بیشتر به صورت پروکسی و مکمل های معیاری برای هسته ی وب ویتال می باشند که از آنها به منظور به دست آوردن قسمتی از تجربیات کاربران و همچنین با هدف تشخیص یک موضوع خاص استفاده می شود.

وب ویتال هایی در خصوص LCP

وب ویتال هایی در خصوص LCPوب ویتال هایی در خصوص LCP

برای مثال Time to First Byte (TTFB) و First Contentful Paint (FCP)  هر دو وجه هایی از ویتال هستند که برای تجربه لودینگ از آنها استفاده می شود در نتیجه از هر دوی آنها برای تشخیص مشکلات مربوط به LCP استفاده می شود.

وب ویتال های مرتبط با FID

استفاده از Total Blocking Time (TBT) و Time to Interactive (TTI) که معیار هایی آزمایشی (lab metrics) هستند، می توانند به ما کمک کنند تا به مشکلات مربوط به تعاملات پی ببریم. پس می توان گفت که در زمینه ی FID مورد استفاده ی ما قرار می گیرند.

تکامل ویتال های وب

وب ویتال و همچنین هسته ی آن، کار آمد ترین سیگنال ها را در اختیار توسعه دهندگان وب به منظور ارزیابی بهتر در تعیین کیفیت تجربیات در وب قرار می دهد. اما باید دانست که این سیگنال ها بدون نقص و کامل نیستند و نیاز است تا اعمال آپدیت ها را برای آنها انتظار داشته باشیم.

انتظار اعمال تغییرات در وب ویتال را داشته باشید!

هسته ی وب ویتال می تواند به نسبت هر صفحه ای متغیر باشند و هم اکنون تغییراتی در آنها در حال انجام می باشد که می تواند تاثیر بسزایی برای ارزیابی داشته باشد، از این رو نیاز است تا برای افزایش بازدید سایت و بهبود سایت خود منتظر تثبیت این تغییر ها باشیم. تمامی این تغییرات در CHANGELOG به صورت واضح جمع آوری شده است .

اطلاع از به روز رسانی ها

در حال حاضر مطالب موجود در این مقاله، به روز ترین اطلاعاتی درباره ی وب ویتال بود که شرکت گوگل در اختیار ما قرار داده است. اما اگر کمی با سیاست های گوگل آشنا باشیم قطعا این را می دانیم که به زودی تغییرات چشمگیری را در این خصوص مشاهده خواهیم کرد، دقیقا همانند آنچه در الگوریتم های گوگل و آپدیت های آن مشاهده می کنیم. ریراکو این قول را به شما می دهد که در صورت بروز هر گونه تغییری شما را نسبت به آن مطلع سازد و اطلاعات تکمیلی مفیدی را در کوتاه ترین زمان در اختیار شما قرار دهد.


منبع: https://bit.ly/31Ju60z

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده